I fredags publicerade tidningen Nya Åland en intervju med Viking lines VD Jan Hanses. Den var intressant av flera skäl, inte minst för att den direkt berörde exakt samma frågor som jag skrev om häromdagen i inlägget Allt om Viking Lines köp-och-sälj-affärer just nu. Men också för att den avslöjade en hel del om tankegångarna hos Viking Line just nu. Jan Hanses förnekade till exempel inte tanken om att sätta Cinderella på Helsingfors-rutten.
Jan Hanses svarade att man ”står och väger hur man ska göra”. Att ”Cinderella är mest lämpad för rutten” (men också att hon just nu gör mest nytta där hon är).
Nu är det ju inte klubbat eller bestämt, men som sagt; det lät inte alls som något de helt räknat bort heller ur den knepiga ekvationen just nu. Där ser man!
Helsingforslinjen kräver flotta hytter
Situationen är lurig av flera skäl. Till exempel har Viking Line endast ett fartyg just nu på Helsingfors-linjen; Gabriella. Det är ett mindre än man tidigare haft. Pandemin har också satt sina krav, även om restriktionerna nu lättats upp.
Att Amorella skulle vara ett alternativ som det föreslås i artikeln har dock sina utmaningar som kanske gör det mindre idealt. Jan Hanses svarade i artikeln, att fartyget inte riktigt har hytterna för det, även om bildäckskapaciteten är god. Tankegångarna här förmodar vi handlar om den moderna nivån?
Helsingforslinjen behöver kunna erbjuda hytter av hög klass. På den här linjen finns det klientel för flotta paket, från hyttkategori till mat. Titta bara hur det brukar se ut på bokningarna. Att sälja hytter för både 4000 och 6000 kr på denna rutt, med två nätter ombord ingen mat inräknad har inte varit svårt.
Att man för samma peng kan få en hel veckokryssning med maten inkluderad i andra delar av världen har ingen betydelse i sammanhanget. Rutten Helsingfors-Stockholm och vice versa har (hos ett visst klientel) alltid haft sin status.
Birka för dyr
Det sista riktigt spännande i ovan nämnda artikel, var att trots att Viking Lines kommunikationsavdelning inte yppade det minsta om rederiets eventuella intresse för Birka Stockholm, så bekräftade Jan Hanses ryktena om att de varit och tittat på fartyget och är spekulanter. Det som låser situationen verkar vara priset: 70 miljoner euro.
– Det är för mycket, säger Jan Hanses i Nya Ålands intervju. Hon skulle kunna ersätta Cinderella. Men priset på henne måste vara rätt.
Ett köp av Birka är och blir en god affär av flera skäl hälsar en fd Intendent
Ska det vara så dyrt resa
På stokholm Helsingfors
Har inte råd att betala för
Mycket det ska vara billigare
Denna linje men det ska vara
Maten ingå hytt med mat
Ska det vara dyrt
Köp gärna Birka det skulle med all sannolikhet bli mycket populärt och leda till stora inkomster med tanke på att Birka är det perfekta kryssningsfaryget i Östersjön och Bottenhavet inklusive Bottenviken! Alla kryssningsresenärer skulle bli överlyckliga om det kunde bli verklighet!
Dags att modernisera skeppen
Det är ibland ok att lägga ut ett högre belopp för en resa men då kräver man mer
Det ska även finnas ett billigare alternativ
Genom åren har det visat sig att man kan lita på Viling Line till skillnad mot det andra stora rederiet där det efter ägarbytet blev klart sämre service, nivå av att vilja hjälpa till och rent allmänt; känslan att man är välkommen som gäst/ passagerare. Där är
Viking långt före och för att stanna där krävs moderniseringar och fortsätta ha en god personal som trivs
Reser även med viking när det är besök till släkten, dock oftast har det varit rena kryssningar
Låt cinderella vara kvar på nuvarande kryssning
Det är bättre att ta in Birka på Helsingfors rutten
Birka gör ingen nytta på Helsingforsrutten, hon har inget bildäck…