Ingen kryssning skulle kunna bli riktigt bra utan trevlig personal. På Cunards Queen Mary 2 är besättningen suverän. De har verkligen lyckats attrahera toppenpersoner!
Våra servitörer i Britannia Restaurant där vi ätit middag de flesta kvällar är glada, lyhörda och otroligt serviceminded. Jag älskar dem och tog genast tillfället att berömma dem inför deras chef när restaurangens maitre d’ kom och presenterade sig.
I buffetrestaurangen Kings Court har vi blivit vän med en supergullig tjej från Ungern, Rose. Öppen, glad och tillmötesgående närmade hon sig oss en av de första dagarna och berättade att hon tidigare varit au pair i många år till en nederländsk familj. Det var ömsesidig kärlek vid första ögonkastet mellan henne och vår son Isac, 4 år, och nu vill han träffa henne flera gånger om dagen!
Servitriserna och sommeliern på gourmetrestaurangen ombord, Todd English, var också fantastiskt charmiga, proffsiga och hjälpsamma. Och personalen på barnklubben The Play Zone har frikostigt lånat ut leksaker och varit tillmötesgående på alla sätt.
Det finns många fler att nämna, men gemensamt för dem alla är att de arbetar efter vad Cunard kallar White Star Service. Riktlinjerna har de satt upp på väggen inne på fartyget så att alla kan läsa dem. Bland de tolv olika punkterna på hur Cunard önskar att deras personal ska uppträda mot gästerna står bland annat att man aldrig svarar nej och att man alltid försöker vara hjälpsam, även mot sina kollegor.
Jag brukar alltid säga att sur och ohjälpsam personal måste innebära att de bli behandlade likadant själva. Positiv anda från företagets ledning sprider sig ner i alla skikt och ger en bra stämning. Jag känner mig övertygad om att det senare stämmer på pricken för Cunard.