På samma presskonferens ombord på Norwegian Encore som jag berättat om här, kom många ämnen upp. Självklart också LNG . Någon av alla journalister ställde den brännande heta frågan: har Norwegian Cruise Line planer på fartyg som ska drivas med LNG? Kommer den nya Leonardo-klassen drivas med LNG?
Harry Sommer, President International Norwegian Cruise Line Holdings, tog till orda. Det något chockerande svaret blev – nej. Jag vet inte om det var fler än jag i lokalen som höjde ett förvånat ögonbryn (även om jag redan visste), men att i dessa tider inte ens ha en plan att anpassa sina nya fartyg för LNG-drift känns minst sagt udda.
Jag tänkte dock att ”de vet något vi inte vet”, för det är lätt att svepas med av en allmänt rådande uppfattning som slagit rot och blivit populär: just nu att man ”ska” ha minst något LNG-drivet fartyg på gång i flottan, helst att alla nya beställningar ska drivas på detta sätt.
Lång tradition, ny teknik
Vad jag kunde förstå av Harry Sommers förklaring var att kryssningar funnits i över 100 år, LNG-drivna fartyg i ett par år. Just nu finns det inte möjlighet att förse fartygen med den flytande naturgasen i den utsträckning som skulle behövas om alla gick över till detta bränsle. De vill se vad som händer, hur utvecklingen drivs vidare, innan de går över till LNG för sina fartyg.
Jag är inte särskilt insatt i var det går att få tag i LNG, hur mycket det finns i världen, om det finns överallt (Karibien till exempel) och räcker till alla. Men det ligger något intressant i det Harry sa.
Ofta driver ju behov på utvecklingen så vi får hoppas att vi snart (gärna väldigt snart), får höra om nya innovativa lösningar på mer miljövänlig bränsledrift för kryssningsindustrin. För vi har bara En värld, Ett klot. Samtidigt vill vi fortsätta kryssa, eller hur?
Miljöarbetet fortsätter
Tro nu inte att NCL inte har en välarbetad miljöplan. Mycket görs hela tiden och några exempel på det fick vi höra om ombord.
Till exempel meddelade huvudbolaget Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. , som driver Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises and Regent Seven Seas Cruises, redan i juli 2018 att man skulle ta bort alla plastsugrör för hela flottans 26 fartyg plus de två privatöarna Great Stirrup Cay och Harvest Caye. Dessa ändringar förväntas reducera 50 miljoner plastsugrör.
Med Norwegian Encore som föregångare tar man också bort alla plastflaskor ombord. Vattnet kommer istället att förpackas i en förpackning av växtbaserad kartong, ett samarbete med företaget JUST. Och jag är säker på att många fler liknande åtgärder är på väg.