Influencer-effekten: sålde slut på vinet på Taxfree Superstore

Som avslutning på vår dag i Helsingfors och den goda middagen ombord på Tavolàta, begav vi oss in i Taxfree Superstore alldeles bredvid. Här fungerar det starka ljuset ypperligt och den 1115 kvm stora taxfree-butiken känns fräsch och inbjudande.

Det första man möter är kosmetika och parfym som sedan övergår i alkoholhaltiga drycker och så småningom utmynnar i godis och faktiskt även lite mat och delikatesser på slutet. Med varsin stor kundvagn och våra svarta shoppingbälten på (japp, vi är proffs) kastade vi oss ut i fyndjakten.

Det är inte bara priser vi jagar när vi shoppar, min väninna och jag. Att göra en bra deal är förstås alltid kul, men det kan lika gärna vara att hitta något sällsynt, något som fyller ett hål i garderoben/vinkällaren eller helt enkelt att man trillar på den där saken som man inte alls visste att man behövde förrän man fick syn på den. 😉

20% rabatt på allt mousserande vin

Den här kryssningen hade Silja Serenade 20 % rabatt på allt vin (ej champagne, tyvärr) så vårt fokus drogs förstås lite extra till den avdelningen. ”Men tänk om de höjt priserna med 20 procent först” funderade min inte lika kryssningsvana väninna. Jag skakade på huvudet; ”neeeejdå”, försäkrade jag, ”så kan de inte göra”.

Vi botaniserade bland hyllorna, läste etiketter, funderade och började sedan vrida på huvudet efter personal när frågor dök upp. Jag fick till slut tag i Birgitta som visade sig vara ett fynd hon också, inte bara för sin kunnighet utan för att hon var en så himla härlig person!

Jag började med att dra en rövare: ”Öppnar ni också flaskor så att man får prova, om man ber om det?” Det kan väl hända att jag – lite i förbifarten sådär – råkade nämnde konkurrenten i en liknelse bara för att undersförstått säga att DE gör det, och det verkade fungera.

Birgitta tvekade kort först men svarade sedan att det kunde de väl. Underbart – man vill ju inte köpa grisen i säcken om man inte måste, och jag var verkligen inte ute efter mer än ett par droppar för att kunna bedöma om det aktuella vinet levde upp till mina förväntningar.   

Influencer-effekten slog till (utan att vi visste att vi hade den) 

Vi pratade ganska högt, och när Birgitta precis var på väg att öppna flaskan började jag hojta ”stopp!” eftersom jag ville fota ögonblicket.

Under tiden skrävlade min väninna på om mig och mina skriverier inom kryssningsvärlden, mina vinstudier, vindiplom och så vidare – men ingen av oss tänkte på att fler kanske hörde.

Vi hade en mycket trevlig stund med Birgitta som var en pärla på vin och kunde guida och berätta och ge oss precis den information vi sökte.

Några sippar senare av det mousserande vinet hade jag bestämt mig. Jag skulle absolut köpa det, priset var löjligt lågt och vinet var perfekt att poppa spontant utan större planering.

Jag styrde bestämt stegen mot hyllan där jag visste att vinet stod. Eller där det hade stått rättare sagt för nu var hyllan tom!

Personlig toppenservice

What?! För bara några få minuter sedan hade där ju stått minst 7-8 flaskor! Jag fick smått panik; ”MITT VIN, jag skulle ju köpa det!”. Birgitta var lika förvånad hon liksom min väninna. Jag kände mig snuvad, lurad. Men sedan började vi skratta. Någon måste förstås hört oss och sett när vi fotat och haft vår egen lilla privata provning, och tänkt att det där vinet måste vara något extra – och köpt allt!

”Jaha, vilket mer vin vill ni bli av med”, skojade vi och insinuerade på skoj att det var dags att öppna nästa flaska. Det blev många glada skratt och mer prat innan jag fick tänka om, välja något annat och till slut gå mot kassan. Vi var allra, allra sist ut men ingen visade sura miner för det. Vi fick toppenservice ända ut ur butiken och blev till och med uppmanade att låna en vagn eftersom det skulle bli så tungt annars till hytten. Birgitta hjälpte oss till och med att packa vinet. 🙂

Sådan service uppskattas och vi hade ju dessutom haft så roligt att jag redan ser fram emot nästa besök och shoppingstund ombord!

Följ och dela med er

Missa nu inte min skämtsamma Reels (filmrulle) på Instagram på temat taxfree och att ha svart bälte i shopping. Följ gärna Seafun både där, på Facebook och Youtube – det uppskattas mycket! 🙂

Det vore kul också att höra om era egna roliga minnen från taxfree-shopping på Östersjön! Berätta gärna i en kommentar här nedan på sajten. 🙂

Ps. Hur var det nu med priserna då? Jo, nja. Eftersom jag betade av både Silja Line, Viking Line och Eckerölinjen på mindre än en vecka hade jag tillfälle att jämföra priser. Och även om jag inte kan svara för alla viner så såg jag exempel där Silja faktiskt låg precis runt 20 procent över i pris jämfört med Viking Line. Så, vi fick ju bra pris eftersom det var 20% rabatt, men det blev ändå bara samma som Viking Lines ordinarie pris. Med det sagt; var priskritisk när du handlar – om det är bra pris du är ute efter.

Jag kommer att återkomma till det här med taxfree-shopping på Östersjön, ämnet är inte färdigbehandlat…

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier