Nordiska smaker, en het tallrikstrend

Viking-kockarna Jonas Sandberg, Harry Ahlskog och Johan Sandberg. Foto: Viking Line.

Jag älskar fraserna i Viking Lines senaste reklambroschyr: ” So long blodpudding”, So long väckarklocka” och ”So long budgetmöte” för att inte tala om ”So long chefen” :-).

Just under ”So long blodpudding” hittar man ett par rader om deras nya mattema; nordiskt. ”Så innovativt” kanske någon muttrar men faktum är att våra nordiska rena smaker är en het tallrikstrend i krogvärlden.  Tidigare i år blev svenske kocken Tommy Myllymäki Europamästare i matlagning, bara en sådan sak!

Den som hunnit läsa nyheten här på SeaFun.se om Tallink Siljas nya signaturmeny kanske la märke till uttalandet från Matti Jämsén; ” Den bärande idén bakom den helhet med sju maträtter som jag skapat är rena nordiska smaker”. De är inte de enda på Östersjön som tänker i dessa spår.

Birka Cruises har som känt är redan tidigare slagit fast att de numera håller ett skärgårdstema ombord. Det märks inte minst på hur de utvecklat konceptet för det svenska smörgåsbordet. Viking Line är nu också inne på samma spår; Pure Nordic Tastes kallar de sin nya kampanj som håller på mellan första  oktober till sista november.

Torskrygg, foto: Viking Line.

Temat Pure Nordic Tastes beskrivs som ett kulinariskt äventyr med delikatesser från den nordiska naturens eget skafferi, utvecklat av tre av Viking Lines egna bästa kockar; Jonas Sandberg (kock på Viking Grace), Harry Ahlskog (köksmästare på Viking Cinderella) och Johan Sandberg (köksmästare på Gabriella).

Bland rätternas ingredienserna hittar man både bär och vilt från Nordkalotten liksom kungskrabba från Barents hav och rimmad torskrygg från Lofoten.

Det ser ut att bli en lika fräsch som lockande mathöst till havs för den som planerar att bege sig ut på Östersjön!

En kommentar på “Nordiska smaker, en het tallrikstrend

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier