Idag avgår sista kryssningen till Helsingfors med Silja Serenade innan fartyget ska in på en omfattande ombyggnad. Tallink Silja satsar cirka 20 miljoner euro på att renovera systerfartygen Serenade och Symphony, och Serenade är först ut.
Fartygen anses än idag vara unika. När de kom för 22 respektive 23 år sedan var de först med den trivsamma promenadgatan mitt i fartyget. Den dåvarande chefsskeppbyggaren Harri Kulovaara hade låtit sig inspireras av vad han sett på andra fartyg och implementerade idéerna hos Silja Lines nybygge. Att Royal Caribbean senare fick samma gågator på Oasis of the Seas och Allure of the Seas är inte så konstigt. Harri Kulovaara gick vidare till RCCL 1995 och arbetar idag för dem som executive vice president, maritime. Men Silja Symphony och Silja Serenade var alltså före!
På pressträffen tidigare i höstas fanns såväl kommunikationschef Janis Pavuls, kapten Tobias Magnusson samt VD Kadri Land på plats och berättade om de två ombyggnadsprojekten. Stora förändringar kommer att ske inom såväl restaurangkoncept, lyxhytter, badavdelningen som shopping, vilket vi också tidigare skrivit om här på SeaFun.
– Vi kommer bli en flytande shoppingmall! säger Janis Pavuls. Nya märken utlovas och butikerna kommer att byggas om. Delvis för att passa den växande asiatiska marknaden.
– Men vi lovar att vi inte kommer att riva promenaden, tillägger Kadri Land.
För att kunna göra en bra ”före och efter-bedömning” bestämde vi oss för att följa Serenades renovering på nära håll. Därför går vi ombord senare i dag för att följa med på hennes sista resa i sin gamla skepnad. Efter närmare 5 veckor på dock i Åbo återvänder hon den 15 februari i ny skrud och då ska vi göra en ny kryssning för att uppleva och betygsätta allt det nya. Häng med här på bloggen och inte minst, gå ombord och upplev fartyget själv!