Tallink Silja släpper fler kryssningar efter stor efterfrågan

Beskedet att Tallink Silja omdirigerar flaggskeppet Silja Symphony till rutten Stockholm-Visby under sommaren, fick ett överväldigande mottagande. Anledningen till den nya rutten var de rådande reserestriktionerna till Finland. Nu har rederiet beslutat att sätta in ytterligare avgångar för att kunna möta efterfrågan. Då intresset varit stort också från Gotland, öppnas nu dessutom för första gången möjligheten även för gotlänningar att kryssa, från Visby till Stockholm.

– Trycket på vår kundtjänst har varit högt under hela helgen sedan biljettsläpp fredag 12 juni. Eftersom vi har halverat antalet passagerare på varje kryssning för att säkerställa möjligheten till distans och därmed en trygg och säker resa, så känns det väldigt bra att nu kunna erbjuda fler avgångar så att alla som vill får möjlighet att för första gången kryssa med oss till Visby, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.

Även gotlänningarna får kryssa

– Vi har fått många frågor om varför inte också gotlänningarna kan åka på kryssning. Därför känns det extra roligt att nu kunna meddela att vi kommer att erbjuda även boende på Gotland att få njuta av en inhemsk kryssning denna märkliga sommar. Gotlänningarna är vana att välkomna resten av Sverige till sin ö, men nu ger vi dem möjligheten att själva få vara gäster. Det är de väl värda, säger Marcus Risberg.

På grund av den rådande Coronakrisen har många svenskar fått se sina sommarplaner gå om intet. Efterfrågan på möjligheter att ”svemestra” på ett tryggt och säkert sätt och samtidigt få uppleva vacker miljö, god mat och underhållning är därför stort. Inhemska kryssningar är ett sätt att möta detta behov, och ytterligare sju avgångar kommer därför att erbjudas. Onlinebokningen öppnar idag måndag 15 juni.

– En skärgårdsresa på Östersjön är ett utmärkt sätt för människor att semestra i Sverige och resa på ett ansvarsfullt sätt. På våra fartyg har vi gott om utrymme och därmed möjlighet att hålla avstånd. Vi har dessutom noll procent återcirkulerande luft, alla passagerare har en egen hytt, det finns utbildad sjukvårdspersonal ombord och alltid en hamn nära, säger Marcus Risberg.

– Med Silja Symphony till Visby kan vi dessutom erbjuda något mer än bara en ren transport till och från Gotland. Hos oss får gästerna en riktig skärgårdsupplevelse, god mat, dryck och underhållning på vägen. Och, inte att förglömma, möjligheten att handla taxfree, säger Marcus Risberg.

Datum för kryssningar Stockholm-Visby

  • Fredag 10 juli
  • Söndag 12 juli (med övernattning i Visby)
  • Onsdag 15 juli
  • Fredag 17 juli
  • Söndag 19 juli (med övernattning i Visby)
  • Onsdag 22 juli
  • Fredag 24 juli
  • Söndag 26 juli (med övernattning i Visby)
  • Onsdag 29 juli
  • Fredag 31 juli
  • Söndag 2 augusti (med övernattning i Visby)

För resande från Gotland erbjuds följande alternativ:

  • Kryssning Visby – Stockholm utan övernattning i Stockholm
  • Kryssning med ankomst till Stockholm/avresa från Stockholm

o             Sön/ons, 3 hotellnätter

o             Ons/fre, 2 hotellnätter

o             Fre/sön, 2 hotellnätter

Övrig information

Säkerhet är en del av sjöfartens DNA och vi utvecklar ständigt våra rutiner för att såväl våra gäster som vår personal ska kunna känna sig trygga ombord även under rådande Coronapandemi. På kryssningarna till Visby kommer vi att erbjuda ett antal avgångar med halverat antal resenärer ombord på varje avgång. Passagerarna har också möjlighet att ta med bilen ombord för en säker ombord- och avstigning. Allt för att säkerställa att det finns gott om utrymme ombord att hålla distans till varandra.

För att kunna välkomna resenärer på ett tryggt och säkert sätt har också branschorganisationen Svensk Sjöfart, som Tallink Silja är en del av, antagit en ny standard med en rad konkreta säkerhetsåtgärder som gäller i både terminaler och ombord på fartygen.

Säkerhetsåtgärderna gäller såväl vid bokning, i terminaler och vid ombordstigning som under resans gång och vid avstigning. Exempel på åtgärder är:

  • Utökad tid för incheckning och ombordstigning för att undvika trängsel.
  • Regelbunden information till passagerare om att tvätta händer och hålla social distans.
  • Begränsat antal passagerare under en övergångsperiod.
  • 2-meters regel gäller såväl i terminal som ombord, med tydliga markeringar i golvet vid incheckning, informationsdisk och kassor.
  • Utökad rengöring i terminal och ombord. Noggrann och frekvent rengöring och desinficering av hytter samt i restauranger, butiker och övriga allmänna ytor utförs.
  • Skyddsskärmar har satts upp vid informationsdisk och i alla kassor för att hålla avstånd mellan resenärer och personal.
  • Antalet personer som får vistas samtidigt i restauranger, caféer och butiker har begränsats.
  • Distans hålls mellan borden i restauranger, caféer och barer.
  • Handdesinficeringsstationer har placerats ut i alla publika områden ombord och i terminal.
  • Personal i kök, restauranger och caféer bär skydd i form av engångshandskar.
  • Nya rutiner för hantering av mat.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier