När Asiens största turistmässa, ITB China, gick av stapeln i Shanghai, var det Tallink som kammade hem turistpriset Global GOLD i kategorin ”Bästa Produktinnovation”.
Det prestigefyllda CTW-priset (Chinese Tourist Welcome Awards) i kategorin: Bästa Produktinnovation var ett klart erkännande för Tallinkgruppens stora satsningar på att förbättra kvaliteten på den service som kinesiska turister erbjuds ombord på Tallink och Silja Lines fartyg.
Anpassat sig efter de asiatiska kunderna
– Antalet kinesiska och asiatiska turister som reser ombord på Tallink och Silja Line-fartyg har ökat betydligt de senaste åren, och som det största rederiet i Östersjön har vi därför anpassat våra tjänster så att vi kan erbjuda asiatiska kunder de typerna av tjänster och komfort de är vana vid, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.
Utmärkelsen är erkänd inom och utanför Kina som den viktigaste kvalitetsstämpeln för utresande på den kinesiska marknaden.
– Det är ett stort erkännande och en trevlig överraskning för all vår personal, att varumärket Tallink har fått ett så prestigefyllt pris på världens snabbast växande turistmarknad för andra gången, och den här gången blivit tilldelad en guldnivå, fortsätter Nõgene.
Kundsupport, webb och sociala medier på mandarin
Enligt Nõgene har Tallink kontinuerligt investerat i att utveckla tjänster som syftar till att tillgodose alla sina kunders behov, inklusive de från Kina och andra asiatiska länder, på alla sina rutter. Det är dessa specifika investeringar och insatser som nu har erkänts med CTW-priset.
– Vi har till exempel kinesiskt talande kundtjänstvärdar och värdinnor på våra kryssningsfartyg från Sverige och Finland under högsäsong, samt på vår Helsingfors – Tallinnrutt. Dessutom uppmärksammar vi den kinesiska nyårssäsongen, samtidigt som vi har restaurangmenyer, shoppingkataloger och annat informationsmaterial tillgängligt på kinesiska, koreanska och japanska, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.
– Vi tar hänsyn till asiatiska kunders preferenser när vi väljer produkter till våra ombordbutiker och erbjuder även kundsupport i Mandarin, både i form av en Mandarin-språkwebbplats och på sociala medier som WeChat och Weibo, fortsätter Nõgene.
Andra gången Tallink vinner CTW-priset
Det är femtonde gången som China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) utser vinnare, i år i fem olika kategorier: Produktinnovation, Marknadsföring, Servicekvalitet, Internet/Media och övergripande prestanda. Utmärkelserna tillkännagavs på Kinas största B2B-turismmässa, ITB China i Shanghai.
I innovationskategorin blev, Federation of Tourism Vallonska Brabant tilldelad en silvernivå, och den brittiska turistbyrån, Beiwei 55 ° tilldelades bronsnivå. I andra kategorier tilldelades utmärkelser till prestigefyllda organisationer och företag som Tourism Ireland, Royal Museums Greenwich, Merlin Entertainment Inc, Paris Charles de Gaulle Airport och Turism Portugal.
Tallink tilldelades CTW-priset för andra gången. 2016 tilldelades Tallink en bronsnivå av COTRI i den övergripande prestandakategorin. Asiatiska turister är den fjärde största kundgruppen bland Tallinks kunder totalt sett.