EU har delvis finansierat nya Tallink-fartyget

a0623595d8cf8b25_org
Bilden är från dopceremonin av Megastar på Åbovarvet den 1 juli 2016. Foto: Tallink Silja.

Produktionen av Tallinkgruppens nya LNG-drivna höghastighetsfartyg Megastar är i sin slutfas. Planerad leverans är i början av 2017. Fartyget beräknas kosta cirka 230 miljoner euro varav 4,8 miljoner euro är delfinansierat av EU:s program CEF – Connecting Europe Facility.

Megastar ska trafikera linjen Tallinn ­– Helsingfors och kommer att ha kapacitet för att transportera 2800 passagerare, lika många som rederiets största kryssningsfartyg Baltic Queen.

Det nya fartyget kommer att bli 212 meter långt med en bruttodräktighet på 49 000 ton och marschfart på 27 knop. Det miljövänliga fartyget använder LNG som drivmedel men kommer även att kunna trafikera på marine diesel (MGO). Megastar kommer att följa de nya och mer strikta utsläppsbestämmelser som uppförts på ECA-området, Östersjön inräknat.

Idén är att kombinera en bekväm och snabb fartygsupplevelse med hög servicenivå, sociala måltidsmöjligheter, inbjudande lounger och skräddarsydd shopping. Passagerarkomforten har uppgraderats med en tvåvåningslösning, som möjliggör för personbilar och större fraktbilar att passera in och ut genom olika nivåer, vilket underlättar för logistiken. Även passagerarutrymmena har uppgraderats med bland annat ett tyst loungeområde.

Gudmor till fartyget blir Finlands förra president, Tarja Halonen. Kapten blir Vahur Sõstra, nuvarande kapten på passagerarfartyget Baltic Queen. Vahur Sõstra har arbetat som kapten i Tallinks flotta i 12 år, tidigare på Kapella, Regal Star och på Superfast VIII, Star och Baltic Queen. 

b8c7129618a09270_org
Tarja Halonen, gudmor till Megastar.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier