Att resa är inte miljövänligt överhuvudtaget, att kryssa är inget undantag. Tvärtom. En ny rapport genomförd av Friends of the Earth visar att bristerna är stora bland de stora kryssningsrederiernas miljöprogram, rapporterar TT.
Totalt har sexton kryssningsrederier utvärderats utifrån fyra olika miljöaspekter: avloppshantering, luftföroreningar, förmåga att följa föreskrifter kring vattenkvalitet samt transparens, det vill säga hur villiga de varit att svara på frågor kring sitt miljöarbete.
Enligt Friends of the earth avböjde alla tillfrågade rederier att svara på miljöfrågor. Här har alla därför fått underkänt (F). Värst totalt sett var Costa, Crystal, MSC Cruises och P & O Cruises.
Bäst i undersökningen var Disney Cruise Line, vars avloppssystem fick ett A. I topp fanns också Princess Cruises, Norwegian Cruise Line och Holland America Line som alla fick C i totalbetyg.
Enligt internationell lagstiftning är det fortfarande möjligt att dumpa orenat avloppsvatten från exempelvis toaletter, duschar och tvätt rakt ut i havet, om man är tillräckligt långt bort från kusten. Ett fartyg som tar över 3 000 passagerare släpper i genomsnitt ut nära 80 000 liter avloppsvatten per dag. Sammanlagt blir det ungefär 3,78 miljarder liter som släpps ut i haven under 2014.
Att 40 procent av de 167 fartygen förlitar sig på 35 år gammal teknologi när det gäller att hantera sitt avfall ser miljöorganisationen Friends of the Earth, som genomfört undersökningen, mycket allvarligt på.
Här i norr går Viking Line i bräschen för miljön inom kryssningsbranschen med sitt flaggskepp M/S Viking Grace. Nu är Viking Line först i världen med ny miljöteknik som omvandlar varmvatten till elektricitet.
Den patenterade tekniken heter Climeons Ocean Marine och bidrar till att minska fartygets bränsleförbrukning. Viking Grace, som redan drivs med det svavelfria bränslet LNG, blir det första fartyget i världen att få systemet installerat. Rent praktiskt går det till så att värmen från de LNG-drivna motorerna på M/S Viking Grace omvandlas med hjälp av Ocean till över 700 000 kWh gratis el årligen. För Viking Line betyder det att man sparar 200 ton bränsle per år.
Tidigare idag släppte Tallink Silja nyheten att AS Tallink Grupp och Meyer Turku har tecknat intentionsavtal för bygge av ett nytt miljövänligt bil- och passagerarfartyg som också ska drivas med LNG. Fartyget kommer att byggas i Åbo med leverans 2017 och ska trafikera linjen Helsingfors – Tallinn.