Jag vet inte varför jag idag kom att tänka på incidenten hos Viking Line när jag tillkallade säkerhetsvakt. Det inträffade för snart ett halvår sedan. Jag tänkte nu i alla fall berätta om när jag engagerade deras säkerhetspersonalen mitt i juletid och därmed fick en ganska bra inblick i hur de arbetar!
Mystery shopper – real style
Det här är ganska så typiskt för mig och mina resor, jag behöver inte ens leka mystery shopper och iscensätta en massa påhittade händelser för jag råkar alltid ut för en massa grejer ändå, haha! Från missade fartyg till barn som kastar mat i restaurangen, djävulska matförgiftningar så jag blir avkastad från fartyget till jag vet inte vad!
Och i och med det så får jag testa på riktigt vad som händer och hur olika situationer hanteras av personalen och rederiet ifråga – och DET mina vänner är något jag tycker är väldigt spännande och intressant, inte bara ur kvalitets- och servicesynpunkt utan för att det jag skriver i slutänden ju faktiskt ska komma er till godo som praktisk information. Dåligt utfall, kanske ett rederi man vill undvika?
Fina smyckena var med
Nu lämnar vi denna något långa inledning och går direkt på det jag skulle berätta. November ombord på Viking Cinderella, det är julpyntat och jag kryssar som jag oftast gör i jobb. Uppdrag: testa julbordet (som sedermera vann det stora testet i Aftonbladet). Som alltid tänker jag på vad jag har på mig och även om det denna gång inte var något märkvärdigt (det var vardag vill jag minnas) hade jag med mig lite bättre smycken.
Eller kanske jag ska säga mycket bättre, sådana jag vanligtvis förvarar i bankfack (detta är för att ni ska förstå min panik i det som jag nu ska berätta). Det var dumt att ha dem med, de råkade nog mer bara ligga i det smyckesetui jag hade med mig, det var jul, jag skulle även iväg på annat senare…nåja.
Smyckena är plötsligt borta
Jag går under kvällen in och ut ur hytten flera gånger. Middagsbuffé, shopping, en liten fotorunda här och en liten koll där. Nästa morgon när jag ska klä mig hittar jag inte mina smycken! Jag går till frukosten men har helt tappat aptiten. Kan knappt få ner en endaste bit av allt det läckra som står uppdukat bland tomtar och pepparkakshus i Food Garden.
Söker i hjärnan; visst var de med? Var la jag mitt smyckesetui? Kan jag haft handväskan öppen i terminalen? Paniken stiger, hjärnan räknar smyckenas värde. Paniken stiger ännu mer.
Vakt tillkallas
Jag går till receptionen; berättar för dem om mitt dilemma. Jag vet inte OM något hänt eller VAD som hänt bara att jag inte hittar mina smycken. Kan de hjälpa mig? De tillkallar en säkerhetsvakt som snabbt är på plats och med största lugn lyssnar på mig och mitt förslag och fråga: kan de kolla om någon annan gått in i min hytt? Det kan de, och vakten följer med till hytten.
Jag förklarar att jag självklart inte misstänker deras personal (för det var faktiskt aldrig min tanke) men på något sätt måste jag hantera situationen och det enda jag kan komma på är att utesluta möjligheter.
Nu får jag en spännande inblick i hur de gör; med en mojäng kan vakten kontrollera mitt dörrlås, klockslag och så vidare och han konstaterar att ingen har, förutom jag själv med mitt hyttkort, gått in i hytten. Jag pustar ut, skönt, och samtidigt: tillbaka på noll. Vad kan ha hänt, var är de?
Mitt framför mina ögon
Som med alla stora mysterier finns svaret oftast rakt framför näsan på en och är inte särskilt konstigt alls. Trots att jag både använt saker i min necessär flera gånger upptäcker jag plötsligt att det pyttelilla smyckesetuiet har lagt sig precis bakom en liten fyrkantig förpackning med en slags savett i necessären så att jag inte sett det!
Mount Everest faller från mitt hjärta! Åh det kan bli en lycklig jul! Jag återhämtar mig, tackar min lyckliga stjärna och skäms lite över min blindhet och att jag engagerat Viking Lines personal i onödan! Och samtidigt; så var jag en erfarenhet rikare på köpet.
En eloge till Viking Line
Jag vet nu inte bara HUR de hanterar det rent praktiskt utan också emotionellt; jag blev hur bra bemött som helst och fick precis den hjälp jag efterfrågade. Kanske tänkte de ”åh ännu en förvirrad tant” och de såg lika icke-förvånade ut när jag gick tillbaka och meddelade att jag återfunnit smyckena – i min egen hytt. 🙂 Men de var hela tiden väldigt hjälpsamma och trevliga och fick mig aldrig att känna mig dum, och det var jag lika tacksam för som att denna story fick ett gott slut!
ps. Viking Line vann säkerhetsbranschens eget pris Security Awards 2017, och har faktiskt vid minst ett tidigare tillfälle visat liknande styrka på att hantera sådana här situationer och räddat mig när jag varit i knipa. Läs också denna historia!