De röda vikingarna mot de blå sälarna…jag har tidigare varit inne på den här ständigt pågående kampen mellan Östersjöns giganter. På något underligt sätt seglar Birka förbi i det närmaste neutral…kanske är de inte hotande med sin entaliga flotta?
I alla fall är det lite roligt. Viking Line och Tallink Silja – jo för det är förstås dem jag talar om – försöker ömsom bräcka varandra, ömsom härma varandra, kontra och köra över varandra med olika kampanjer. Ibland slåss de om samma kunder, ibland går de isär.
Nyligen var det nya märket Victorias Secret som Tallink trodde sig vara först med inför sin shoppingsatsning på Silja Serenade, men så bara ett par dagar före kom Viking Line med sin pressrelease; Först på Östersjön med Victorias Secret! Nu har båda det och Tallink Silja är först ombord med annat, till exempel parfymen Dolce som jag också nyligen skrev om.
Nu i karnevalstider kommer de båda med Brasilien som tema. Slump eller inte, vem vet? Det är i alla fall inte första gången karneval är tema på Östersjön.
Viking Line har sina brasilianska temaveckor mellan den 10 mars och 30 april på samtliga fartyg.
Då bjuds resenärerna på brasilianska delikatesser och viner från några av landets största vinhus. I fartygens bufférestauranger finns gauchor som trancherar kött i samma stil som i de populära Churrascaria-restaurangerna. Gauchorna är sydamerikanska cowboys som har sitt ursprung i pampas, i Brasilien i Grande do Sul. Både i restaurangerna och i taxfree-butikerna kommer de brasilianska vinerna att finnas tillgängliga till försäljning.
På Helsingforsfartygen Gabriella och Mariella samt Åbofartyget Amorella bjuds resenärerna på brasilianska rytmer, dans och shower med inslag av samba, frevo, lambada och capoeira.
Att låta sig smittas av den brasilianska feststämningen går också bra på Tallink Siljas fartyg mellan den 14 mars och 31 maj, alltså en månad längre än hos Viking Line. Här utlovas ett färgsprakande ombordparty med heta rytmer, exotiska dansstilar och smaker från det brasilianska köket.
Totalt har 250 musiker, sångare, dansare, akrobater, DJs, showartister och capoeira-proffs valts ut – direkt från Brasilien.
Silja Serenade och Silja Symphony, Galaxy, Baltic Queen, Victoria, Romantika och Isabelle bjuder på minishower och maxade midnattsvarianter där heta rytmer, stora plymer och ännu mindre kläder blir givna inslag i de karnvalsinspirerade showerna.
Maten presenteras i samarbete med det brasilianska företaget Brazilian Flavours. Rätterna är komponerade av kocken Heloísa Bacellars som har en lång karriär som köksmästare och restaurangägare i Sao Paolo i Brasilien. Nu är hon här för att planera en meny med brasilianskt tema och coacha köksmästarna ombord. Specialingredienserna till maträtterna importeras direkt från Brasilien.
Jag har varit en del i Brasilien, både kortare och längre perioder. Jag har flera vänner därifrån, bland annat min bästa väninna. När jag såg den här reklamfilmen blev jag lite härligt nostalgisk och fick en klar längtan. Men det är långt till Brasilien så kanske får det bli en tur på Östersjön istället! 🙂