Norwegian Cruise Line är ett rederi som är kända för sina dekorativa skrov där några av de nyaste fartygen bland annat pryds av färgglada mönster, Frihetsgudinnan och en sjöjungfru.
Harvey och det marina livet
När Norwegian Escape skulle byggas anlitade man konstnären Guy Harvey, vars konst fokuserar på det marina djurlivet. Utöver sin konstnärliga verksamhet är Guy Harvey även marinbiolog, dykare och fotograf. Han fick i uppdrag att pryda fartygets skrov och valde att måla bland annat en rocka, havssköldpadda och andra tropiska fiskar.
Det kan ju tyckas märkligt att en konstnär som värnar om det marina djurlivet samarbetar med kryssningsbranschen, men Harvey har uttalat sig om att han anser att kryssningsfartygen är mer miljövänliga än någonsin.
Efter att ha gjort en hel del research och även skrivit en miljövinklad kryssningsartikel för branschtidningen Travel News är jag benägen att hålla med.
Norwegian Cruise Line dumpar inget avfall
När vi var ombord på Norwegian Escape passade vi på att höra med fartygets åländske maskinchef, Jerker Åkerman, vad han tyckte i frågan.
– Miljöfrågorna är viktiga för Norwegian Cruise Line, sa Jerker. Inget dumpas, allt avfall tas om hand och skickas iland, återanvänds eller bränns. Vatten produceras på fartyget liksom att använt vatten renas i stora reningsverk ombord.
För kameran höll han sedan upp en flaska kristallklart vatten som var renat ombord. Skämtsamt slog han fast att man skulle kunna sätta dit en EVIAN-etikett på den, så rent var det!
Internationella miljöorganisationer
MARPOL är en internationell konvention om förhindrande av havsföroreningar från fartyg. IMO (International Maritime Organization) är FN:s sjöfartsorgan och den internationellt sammanhållande organisationen. När det gäller kryssningar gäller samma som för flyg; ju nyare fartyg desto mer miljövänligt byggda är de.
Mer om livet ombord
Är du nyfiken på att höra Jerker Åkerman och Gunnar Hammerin berätta mer om Norwegian Escape och deras jobb ombord, se då ett kort klipp från intervjun här nedan: