Tallink storsatsar på shopping & mat

Tallink-Duty free-03

Tallink Silja har volymmässigt världens största taxfreeförsäljning till havs. Med detta i fokus ska de två Helsingforsfartygen Silja Serenade och Silja Symphony nu byggas om, för att öka intäkterna och skapa en förhöjd shoppingupplevelse för passagerarna.

Först ut är flaggskeppet Silja Serenade som under januari och februari 2014 kommer att genomgå en modernisering och uppgradering av shoppingytor, restauranger, relaxavdelningen samt vissa hyttkategorier. Framåt hösten 2014 är det dags för systerfartyget Silja Symphony att genomgå samma förvandling.

Investeringen för de båda fartygen, som trafikerar linjen Stockholm-Helsingfors, är beräknad till drygt 20 miljoner euro. Med en helt ny och modern Taxfree Superstore på däck 6 kommer shoppingytan att växa med mer än 50 procent. Även övriga butiker ombord kommer att förnyas till både koncept och produktutbud. Exakt vilka märken som kommer att säljas ombord är inte klart, men förhandlingar förs med nya lyxmärken för att tillfredsställa den asiatiska och ryska marknaden som är kundgrupper som ökar. Potentiella märken som nämns är exempelvis Dior, Gucci och Desigual, men det är inte omöjligt att man också sluter ett franchiseavtal med kaffekedjan Starbucks.

Buffet3 opt 1

Restaurangkoncepten ombord, Tallink Siljas andra stora inkomstkälla, ska också förnyas. Buffet Serenade blir den betydligt modernare Grande Buffet med uppvisningskök och möjlighet att handla sina favoritprodukter vid entrén. Nuvarande Bistro Maxime kommer att ersättas av en italiensk restaurang, Tavolata Ristorante Italiano. Här kommer gästen kunna njuta av italienska delikatesser och även kunna köpa med sig varor från en deli-shop.

Grundstommen till arbetet kommer från interna arbetsgrupper på Tallink Silja som därefter lämnade över sina resultat till brittiska konsultbolag med erfarenhet från butiker och flygplatsshopping. Ljusare, öppnare ytor utlovas med bra belysning och fler ytor för merförsäljning.

Tallink-Rest0002

Ytterligare delar av fartygens uppgradering inkluderar nya textilier, mattor och inredning i Commodore-hytterna med lounge. Den nuvarande bastu- och poolavdelningen Sunflower Oasis får också ett helt nytt utseende med utomhusbar.

På frågan vad som är bäst med att kryssa med Tallink Silja svarar VD Kadri Land såhär:

– Vi har haft en period när destinationen varit det viktigaste. Nu börjar det ändras. Vi vill ge gästen en förhöjd upplevelse även ombord med känslan av att ”få flera flugor på en gång”: i kombination med känslan av frihet, avslappning och en destination som väntar ska man kunna äta gott och inte minst ha tid att göra bra shoppingbeslut. En kryssning med oss ska vara ett härligt avbrott i vardagen!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier