Viking Line är snart inte längre ensamma om att ha ett passagerarfartyg på Östersjön som drivs med flytande naturgas, kallat ”LNG”. Viking Grace kommer att få sällskap av ännu ett LNG-fartyg. AS Tallink Grupp har tecknat avtal med varvet i Åbo, Meyer Turku Oy, för att bygga ett fartyg som ska drivas med det mer miljövänliga bränslet.
Det så kallade ”shuttle-fartyget” kommer att bedriva passagerar- och biltrafik mellan Helsingfors-Tallinn och bli cirka 212 meter långt med kapacitet för 2 800 passagerare. Bygget kommer att kosta cirka 230 miljoner euro och vara klart i början av 2017.
LNG är ett drivmedel som följer de nya och skärpta reglerna för utsläpp i ECA-området, där Östersjön ingår. Det nya fartyget kommer att vara betydligt mer energieffektivt och ha en skrovform som minimerar strömmotståndet.
– Tallink vill utveckla sättet att resa till havs samt utveckla nya affärsidéer och detta projekt är ett första steg för att lyckas med det. Vi har förstått betydelsen av shuttle-trafiken och just nu är tiden rätt för att ta nästa steg. Vi lär oss hela tiden av egna erfarenheter, vi har lyssnat på våra kunder och experter och vi är väldigt stolta och glada över resultatet, säger Janek Stalmeister, VD för AS Tallink Grupp.
– Meyer Turku är väldigt glada att få fortsätta en lång och god tradition att bygga fartyg åt Tallink och med vår nya och avancerade LNG-anläggning lyfter vi detta samarbete till nästa tekniska nivå. I och med detta kontrakt ökar vi vår produktion med 30 procent under 2016, vilket är väldigt goda nyheter både för varvet och för våra underleverantörer, men även för hela regionen. Det gör det dessutom möjligt för oss att genomföra vår strategi att ytterligare stärka vår kapacitet att göra de nödvändiga rekryter för att förbättra design och byggmetoder, säger Jan Meyer, VD för Meyer Turku Oy.
En kommentar på “Tallink bygger LNG-fartyg”