

Fartyg: MSC Bellissima, MSC Cruises, sjösatt mars 2019.
Passagerarkapacitet: ca 5686 som max.
Testad kryssning: 1-3 mars 2019 (dop och invigning). Fartyget låg still i hamnen i Southampton.
Destinationer för invigningssäsongen 2019: Medelhavet (Genua, Neapel, Messina, Valletta, Barcelona, Marseille) samt Förenade Arabemiraten (Dubai, Abu Dhabi, Sir Bani Yas, Oman, Bahrain och Qatar).
Det nya fartyget från MSC Cruises; MSC Bellissima, har precis haft invigning och dop i Southampton i närvaro av en rad celebriteter, bland annat skönsjungande Andrea Bocelli och gudmor Sophia Loren.
Seafun var med och testade fartyget och imponerades av glittrande Swarovski-trappor, den långa promenaden med världens längsta LED-tak, underhållning i världsklass med Cirque du Soleil samt samarbeten med stjärnkockar!

Fartyget är lite av en glittrande primadonna men som alla personligheter har även denna dam sina för- och nackdelar. Här berättar jag ingående om hur jag ser på de viktigaste delarna av en kryssning, från hytterna till maten och underhållningen.
Hytter

Den stora nyheten i hytterna på MSC Bellissima är Zoe, en ”personlig kryssningsassistent” som den kallas. Säg bara ”Ok Zoe”, ställ en fråga och den ska ge svar. Jag fick den dock inte att fungera, eller rättare sagt, jag fick inga relevanta svar som var till hjälp. Eftersom detta var den stora nyheten på fartyget får betyget ett litet minus framför. Det och för att jag hittade en glasbit på golvet i hytten.

MSC Cruises brukar vara bra på att ge hytterna en elegant och lyxig känsla och MSC Bellissima är inget undantag. Min balkonghytt gick i den svåra färgen grön-gult men många andra kategorier går i sobert vinrött.

Hytten hade en skön dubbelsäng, soffa, avställningsyta med spegel och tv (där både bord och pall smidigt gick att ställa in undertill). Minus för garderobens dörrar som skymmer själva öppningen vilket gör det svårt att hänga in sina plagg och få överblick. Det finns inte heller så många hyllor med tanke på att man kan vara tre personer i denna hytt, kanske även fyra. Däremot finns krokar på väggen bakom dörren – en uppskattad detalj vi ofta saknar hos andra!

Väl fungerande AC och bra knappar för att inte bli störd (DND – Do Not Disturb) och städning (Make Up Room). Badrummet är ljust och fräscht samt har flera praktiska detaljer. Sminkspegel, fotstöd i duschen för damer som vill raka benen och behållare på väggen med schampo och duschkräm (MSC har som så många andra rationaliserat bort minisar vilket sviterna har kvar). Grunda hyllor gjorde dock att jag var tvungen att ha min necessär på golvet. Yta på min balkonghytt: cirka 19 kvm.

Jag kikade även på andra hytter (eftersom det var invigning var flera så kallade ”show cabins” öppna). MSC Bellissima har även små solohytter (interior studios på ca 15-18 kvm, perfekta för ensamresande) och Duplex-sviterpå cirka 52 kvm i två våningar med egen jacuzzi på terrassen.
Bäst gillade jag de rymliga familjehytterna som hade en våningssäng för barnen bakom draperi vilket fick det att kännas mysigt och som ett eget litet rum. Denna kategori gick också att koppla ihop med angränsande dörrar så att upp till 10 personer kunde bo ”ihop”. Fartyget har också 95 sviter med butlerservice i lyxavdelningen MSC Yacht Club.
Aktiviteter

Stort fartyg betyder många aktiviteter, MSC Bellissima är inget undantag. Att många av aktiviteterna är inomhus, gör å ena sidan att det kan kännas lite instängt, å andra sidan spelar väder och vind mindre roll.
I aktern på däck 19 ligger Arizona Aquapark med höghöjdsbana, vattenrutschkanor och en pool (mer om det och övriga pooler under bad). Pingisbord och spelarkad finns också liksom en stor sporthall, Sportplex, på 390 kvm.

Slår man ihop nattklubbar och scener kan man räkna till 11 olika platser att ta en svängom eller sjunga karaoke på. Temakvällar förekommer och casino finns också. För yngre (till sinnet eller ålder) väntar spel och lek också på Virtual Games Arcade, det är här man bland annat hittar bowlingbanorna och racingbilarna/Formel1-simulatorerna.

En nyhet är Virtual Reality Maze från Ubisoft och Triotech som jag tyvärr inte hann med att testa. Att allt kostar kan vara bra att ha i åtanke innan man tar sina barn dit (och de sedan tjatar resten av veckan). Barnklubbarna är dock gratis och mycket trevliga. Mer om detta under Barn och Familj.

Gymmet är inte så stort men har utsikt till skillnad från spat (entré kostar) där man inte ser ut men i gengäld har många bastur och pooler att prova. Längs den nära 100 meter långa promenaden ”Galleria Bellissima” finns många flotta butiker och restauranger för den som vill shoppa och äta. Under en vanlig kryssning ordnas förstås även gott om aktiviteter som man kan läsa om i dagsprogrammet.

Barn och familj

Barnen har det (också) bra på MSC Bellissima, särskilt barn i ”lego-ålder” då rederiet samarbetar med just LEGO. Här finns hela sju olika anpassade rum för lek och barnklubbarna som är uppdelade från 1-17 år. Sex olika maskotar dyker upp då och då under en kryssning för bus och fototillfällen. Plus också för att det ordnas särskilda familjetillfällen då man får komma in och leka tillsammans i Legorummen, något andra rederier inte har (vad vi känner till i alla fall).
Chicco Baby Club (1-3 år) är ett färgglatt och välutrustat lekrum med leksaker från Chicco, låga toalettstolar liksom skötbord och mikro.

Mini Club och Juniors Club (3-11 år); här märks rederiets samarbete med LEGO mest. Lekrummen är ljusa och fina i glada färger med ett DUPLO-rum som har minibio och ett litet ställ där man kan leka café (och sälja DUPLO-glass) samt ett rum för lek med vanligt LEGO.

Young Club och Teen Club (12-17 år). Tonåringarna har två klubbar med de senaste spelkonsollerna och olika passande aktiviteter. Tonåringarna har även ett eget rum för filmvisning, spel och disco.

Mat och dryck

Att rederiet bestämt sig för att satsa på maten märks väl. Totalt har fartyget 10 restauranger. Därtill kan man beställa smårätter i vissa barer liksom skaldjur i champagnebaren plus att det finns ett flott chokladcafé och en glassbar som även serverar smoothies och crêpes på inomhuspromenaden.

Huvudrestaurangerna the Lighthouse, Posidonia Restaurant, Il Ciliegio/le Cerisier (båda betyder ”Körsbärsträdet” på italienska respektive franska), samt bufférestaurangen the Marketplace är inkluderade i kryssningspriset. Övriga kostar extra. På specialrestaurangerna kan man välja en meny eller att beställa à la carte. MSC Bellissima samarbetar med flera Michelin-kockar, bland annat tyske Harald Wohlfahrt som utsetts till en av världens 10 bästa kockar.

Butcher’s Cut – köttrestaurang i amerikansk stil med delvis öppet kök så att man kan se kockarna grilla på köttet.

Kaito Sushi Bar & Teppanyaki – japansk restaurang där man både kan sitta mot promenaden och runt en stekhäll där de japanska kockarna tillagar maten.

Hola! Tapas Bar – nyhet för rederiet och konceptet är precis vad det låter som, en spansk tapasrestaurang. Mannen bakom konceptet är stjärnkocken Ramon Freixa (som fått två Michelin-stjärnor).

L’Atelier Bistrot – nyhet för rederiet, restaurang i fransk bistrostil med mycket läckra ostar och charkuterier på menyn liksom gåslever och andra franska delikatesser.

Jag både besökte och provåt på alla restauranger och ger dem högt betyg rakt igenom. Som prisexempel kan nämnas att en meny på den franska bistron l’Atelier kostar 23 euro vilket inkluderar en förrätt, en varmrätt, en sidorätt och en dessert (valfria från ett visst urval av rätterna på menyn).
Det är praktiskt att alla specialrestauranger är samlade längs promenadens undre och övre däck så att man kan strosa sig fram och välja, även om jag tror att det bästa är att förboka för att få plats.
Service/personal

All personal jag stötte på under min korta tid ombord var väldigt tillmötesgående och trevliga.

Min stateroom attendant till exempel störde inte mer än nödvändigt och var heller inte osynlig som de är i vissa fall, dessutom ursäktade han sig artigt för att han knackade på och frågade när han kunde städa min hytt.
I en av barerna där jag hade bett om vatten mindes bartendern mig vid nästa tillfälle och utbytte den där medvetna blicken som jag uppskattar och signalerar att man är sedd och ihågkommen som kund.
Även i huvudrestaurangen till kvällens middagar var personalen artig och trevlig.
Underhållning

På invigningen, som förstås är extra speciell, sjöng tenoren Andrea Bocelli med sin son Mateo, underbart vackert. Uppträdde gjorde också flera av fartygets egna artister, alla mycket talangfulla, samt Leee John från 80-tals gruppen Imagination. Vilket energiknippe och tonsäkerhet!

Cirque du Soleil gjorde också ett kortare framträdande, jag har även sett dem tidigare på systerfartyget MSC Meraviglia (det första i fartygsklassen). Det speciella med hela Meraviglia-klassen är ju att fartygen har en specialbyggd showlounge anpassad just för det unika samarbetet med Cirque Du Soleil.
Här sitter man i en stor rundad lounge där man både kan boka middagsbiljett för 35 euro eller drinkbiljett för 15 euro. Om man vill kan man alltså se det som att själva showen ingår. Iland kostar Cirque du Soleil-biljetter mellan cirka 60-100 euro! Showerna är dessutom specialskrivna för rederiet och kan inte ses någon annanstans. De som nu kommer gå ombord heter Syma och Varélia.


I dansbarer och på fartygets övriga scener spelar också band, totalt 300 timmar per kryssning.
Under en vanlig kryssningsvecka erbjuds 210 aktiviteter för vuxna vilket gör att det finns ett utbud av saker att hitta på dygnets alla vakna timmar, för den som vill.
Bad

MSC Bellissimas huvudpool på utomhusdäck 15 är läcker och inbjudande med två djupare delar och ett grundare mittparti. Poolen är kantad av läckra solbäddar där man nästan når ner med tårna till vattenkanten, och utanför det finns gott om den vanliga typen av solsängar också.

På samma däck ligger också inomhuspoolen Grand Canyon, kantad av bubbelpooler på vardera sida. Styrkan med en inomhuspool är att man alltid kan gå dit för ett dopp när vädret är för svalt för att bada ute (jodå, de dagarna finns, till exempel under tidiga vårkryssningar).

Fartyget har även en mindre pool i aktern; Horizon Pool, dit jag gissar dem lär gå som vill ha det lugnt. För lek och bus finns en splash-pool, vattenrutschkanor samt olika fontäner och liknande vid Arizona Aquapark. På däck 16 finns några delvis utomliggande bubbelpooler och MSC yachtclub-gäster har en privat pool ute på däck.

Shopping

MSC Bellissima har gjort sin promenad Galleria Bellissima till en riktig shopping-och restauranggata. Ombord finns mer än 200 varumärken och MSC Bellissima har även fått tre mer butiker än sin syster MSC Meraviglia.
I det ganska exklusiva och breda utbudet (totalt finns 13 butiker) hittar man märken som Bulgari, Chopard, Furla och Calvin Klein. Utöver kläder och väskor finns en hel butik för solglasögon, en för klockor, en för exklusiva smycken och så vidare. Parfymeri, MSC Logo-shop och godis hittar man också.

Billigare märken och varor (som de amerikanska rederiernas märke Tradewinds) saknas dock, så har man ingen fet plånbok med sig väntar man förmodligen med att semestershoppa tills man är iland. Alltså, plus för bredden och den lyxiga shoppingupplevelsen men minus för att det mesta är dyrt.

Totalupplevelse

MSC Bellissimas slogan och hashtag är Beauty at sea och visst är fartyget en flytande skönhet. Tidigare fartyg i flottan har haft en lite instängd känsla på grund av de ganska låga taken i exempelvis restaurangerna, men med Meraviglia-klassens långa promenad Galleria Bellissima har detta lättats upp betydligt med mer luft och rymd.

Den med lite kryssningsvana anar också att rederiet sneglat på sina konkurrenter och låtit sig inspireras av vad som fungerat för andra. En promenad i hjärtat av fartyget är ju till exempel typisk för Royal Caribbeans Oasis-klass fartyg, liksom bowling och höghöjdsbana är för Norwegian Cruise Lines nyare fartyg.

Att låta specialrestaurangerna få en tydligare vinkling och stil känns också som ett liknande steg; nu hittar vi även en fransk restaurang och ett steakhouse (japanskt/asiatiskt har de haft förut). Men hur det än är med den här saken spelar egentligen mindre roll, för de gör det bra och det fungerar.
Med Cirque du Soleil-satsningen har de också gjort ett tydligt statement när det gäller underhållningen. Visst är det samma trend som för Royal Caribbean (som bjuder på succémusikaler som Mamma Mia ombord i full längd) och Norwegian Cruise Line (som haft Blue Man Group och som också haft flera häftiga Broadway-uppsättningar) men MSC Cruises gör det ändå på sitt sätt genom att samarbeta med ett så välkänt varumärke som Cirque du Soleil.

Sammantaget är utbudet på MSC Bellissima brett nog att passa alla slags passagerare, hav och väder (även om det kanske finns andra fartyg som är bättre i vissa fall, till exempel om det är ett renodlat ”utomhusfartyg” man söker).
Familjer, särskilt med barn i ”lego-ålder” kommer finna sig väl till rätta precis som DINK-paret (Double Income No Kids); medan barn och ungdomarna förlustar sig i videoarkaden och på barnklubbarna kan de trippa upp längs Swarovski-trapporna, sippa champagne i champagnebaren, njuta av lugnet och utsikten från Sky Lounge och shoppa loss i de många butikerna.