Fartyg: Norwegian Prima, Norwegian Cruise Line, lanserad augusti 2022.
Passagerarkapacitet: 3099 (max 3950).
Testkryssning: 25 augusti – 3 september 2022, från Reykjavik till Amsterdam (med stopp i Cork (Irland), Portland (UK) och Le Havre (Frankrike).
Ny fartygsklass: Detta är det första fartyget i en helt ny fartygsklass med flera nyheter ombord. Ocean boulevard är till exempel ett utomhusområde som sträcker sig runt hela däck 8 och som byter karaktär med olika lounge-aktiga områden längs vägen.
Delar av dessa är the Infinity beach med sina två infinitypooler (en på var sida om fartyget) och skulpturparken the Concourse, med konstverk av Alexander Krivosheiw. Längs Ocean Boulevard finns också ”glasbroar” (ocean walks) man kan ta sig fram över.
Gokart-banan har blivit ännu längre, minigolfen har fått interaktiva inslag (liksom darten), 10 däck höga rutschkanor (en med fritt fall i början) har också lagts till på utsidan av fartygets kanter och ett nytt matställe har tillkommit kallat Indulge food hall med inte mindre än 11 olika stationer (olika både till inredning och meny).
Till detta är teatern högteknologisk och så smart byggd att den kan förvandlas från sittande klassisk amfiteraterstil till gigantisk nattklubb utan några sittplatser alls – de trollas bort på ett snillrikt sätt som ger möjligheter till helt olika upplevelser.
Hytten
Det här är en hytt med en riktigt klassig finish. Jag bodde i balkonghytt 11198 med en yta på drygt 17 kvm plus balkong på drygt 4 kvm, det vill säga totalt ca 21,5 kvm. Efteråt har jag läst mig till att den klassas som en ”family balcony” och som sådan är något större.
Inte minst i hytten märktes ambitionen med Norwegian Prima att gästen här ska ha mer utrymme. Hytten kändes rymlig och dessutom luftigare tack vare små ändringar som att man flyttat upp glas från bordet till en hylla och tagit bort sängkappan (vilket å andra sidan gjorde att man ser sin väska där under).
Den ljusbeiga inredningen som drar åt guld på sina ställen och turkosa accenter är otroligt fin. Väggen har läckra dekorationer av ametist och andra motiv, och materialval och lös inredning som kuddar i soffan och den textilklädda pallen med trähandtag, känns exklusiva. Balkongmöblerna var snygga och kändes ”lite extra” med sina dynor.
Badrummet var en dröm. Så skönt att slippa den hiskeliga beige-aktiga plastinredningen som överanvänds på så många fartyg, här var allt superfräscht och rymligt. Duschen har en glasvägg som öppnas i ett vikläge när man drar i handtaget, väldigt smart. Det finns schampo och duschcreme i behållare på duschväggen och handfatet är stort med avställningsyta och hyllor intill.
Det enda jag störde mig på i denna annars superdrömmiga hytt var att ena garderobsdörren var trög och att en ”korglåda” (utdragbar låda i form av en luftig metallkorg) alltid fastnade en bit ut med resultatet att skjutgarderoben inte gick att skjuta upp utan fastnade vid lådan på motsatt sida. Bortsett från det; högsta betyg på allt.
Aktiviteter
Norwegian Prima har gott om aktiviteter, utan att något känns direkt påträngande. Det mesta är skickligt placerat så den som inte söker ett ”aktivt fartyg” märker inte mycket av det. De flesta aktiviteter ligger på däck 17 och 18, Mandara spa har sin entré på däck 16.
Här finns pooler av olika slag (läs mer om dem under avsnittet bad), en vattenrutschkana och tre torrkanor som dessutom ska vara de högsta/snabbaste till havs (the drop & the rush där the drop startar med fritt fall).
The speedway är en gokart-bana som spänner över hela tre däck och 426 meter och som man kan åka mot en extra avgift, det går också att tävla mot andra åkare och det går att se sin tid på en resultattavla efter racet.
Bull’s Eye är olika bås med dart-tavlor kopplade till skärmar så att spelet samtidigt blir ett interaktivt spel där varje träff på tavlan till exempel skjuter iväg en månraket i etapper eller liknande. Intill ligger en annorlunda variant av minigolf som dock inte fungerade fullt ut när jag var på plats, på grund av att de rätta bollarna inte kommit än.
Enligt vad jag hörde ska dock bollarna ”veta” vem den tillhör och om det är en vuxen eller ett barn som spelar och man ska även kunna vinna priser som en gokart-tur, minigolfrunda eller en hel kryssning! Det fanns även ett slags fotobås med mera så det vore kul om någon som är tillbaka och testar detta kan berätta mer om det i en kommentar nedan. 🙂
På andra sidan av dessa aktiviteter ligger The Stadium, en mer sportbetonad del med liten bollplan (den såg ut att vara avsedd för någon slags minitennis/paddelspel), öl-pingis, vanlig pingis – som ändå var lite ovanlig då den spelades inne i ett gult rör, sittande fotboll, fotbollsspel och shuffleboard. Enligt uppgift skulle det vara öppet dygnet runt och utan avgift.
Det finns även ett spa med brett utbud av behandlingar liksom en fin avdelning med pool och bastur samt relax, och gym med träningsredskap, hantlar och pass. Spa-entrén kostar 99 USD per dag (eller reducerad avgift för hela kryssningen, pris beroende på kryssningens längd), gymmet är gratis men förmodligen kostar i alla fall vissa av passen.
Missa inte Imagination wall vid fotogalleriet samt fotobåset uppe vid barnens aqua park där man för 5 USD kan ta en ”super selfie” och få en liten film med sig själv och fartyget i helikopterperspektiv!
Galaxy Pavilion slutligen är en hel virtuell värld med spel av olika slag. Mycket är VR-baserat där man åker bil, skjuter eller slåss mot monster eller liknande, men man kan också åka på en slags rymd-moppe genom galaxen eller slå golf. Allt här kostar extra men för den med generösa föräldrar måste detta vara varje tonårings dröm!
Så – betyget blir att det finns gott om aktiviteter som passar både vuxna och de lite äldre barnen, men att det inte är ett skränigt fartyg på något sätt utan så gott som alla aktiviteter ligger ganska avskilt så är det inget som intresserar behöver man heller inte gå dit. Nackdelen är att utöver rutschkanorna och aktiviteterna på The Stadium så kostar det mesta extra.
Barn och familj
Precis som på andra fartyg har Norwegian Prima barnklubbar för olika åldrar. Såhär indelas de vanligtvis:
- Guppies (6 månader till 3 år)
- Turtles (3-5 år)
- Seals ( 6-9 år)
- Dolphins (10-12 år)
- Entourage teen club (12 – 17 år)
På den invigningskryssning som jag var på var barn inte inbjudna (även om jag ändå såg några barn ombord) så barnklubben användes bland annat som förråd. Därför kunde jag inte fota och besöka denna avdelning.
Utöver aktiviteterna nämnda ovan i föregående avsnitt finns även en kids splash zone/kids aqua park samt en vattenrutschkana. Vattenrutschkanan heter the wave och består av en brant kana som man åker med ring med ett slut formad som en jättevåg där man slussas upp på en vägg för att kana ner och ut i en fåra igen.
Men, de flesta aktiviteter är för äldre barn.
Mat och dryck
Norwegian Prima har ett riktigt brett utbud av fina restauranger, matställen och barer. Det finns 23 olika matställen om man räknar nya Indulge food hall som de 11 olika matstationer det är. Dessutom finns restaurangen i The Haven för svitgäster samt room service (mot en avgift på 9,95 USD). Av dessa ingår fyra, en extra för svitgästerna i The Haven och så Indulge food halls 11 stationer.
Indulge food hall är både kul och bra, och det ger ett varierat utbud som man inte tröttnar på under en vecka, och de har både frukost, lunch och middag. Här finns en nudelstation, två food trucks, ett ”rotisserie”, salladsbaren The Garden, desserter och mycket mer. Det är lättsamt, kul och fint inrett där varje station har sin egen stil. Maten beställer man från skärmar direkt på bordet och är man ett sällskap kan alla beställa från olika stationer fast att man sitter på ett ställe.
Utsikten från the Hudson’s är svårslagen, det känns riktigt fint att sitta där (även om det kan kännas lite långt att ta sig dit, det ligger i aktern och man måste gå förbi både Metropolitan bar och flera restauranger).
Bufférestaurangen Surfside har en vanlig del och en grilldel med några få sittplatser. Ganska litet är det mot vad man är van vid, men utbudet är helt okej och det finns även en gratis Starbucks-kaffeautomat för den som är ett fan av det märket, med tre varianter av kaffe.
En stor nyhet är annars att NCL minskat ner till bara en main dining-meny till middag (vars koncept finns på två restauranger; the Commodore och the Hudson’s). Jag har räknat till över 30 olika rätter ändå på denna ”enda meny” plus att det finns massor av sidorätter att lägga till så utbudet känns ändå mer än tillräckligt för en veckokryssning när det finns så mycket annat att välja på också ombord.
Under mina dagar ombord hann jag äta på alla de restauranger som ingår (även både frukost, lunch och middag på Indulge och Hudson’s) plus på fyra av de totalt åtta specialrestaurangerna. Cagney’s hade en specialmeny vid tillfället så där kan jag bara bedöma att maten var riktigt bra, ingen idé att gå in på exakt vad jag åt.
Food Republic är en favorit jag gärna återkommer till; god plockmat i en slags asian fusion stil som är lätt att dela mellan sig och vansinnigt smarrigt. Le Bistro bjöd på den klassigaste upplevelsen både matmässigt och i övrigt (tjusig inredning, flott service etc).
Nama Sushi är förstås go to-stället för sushiälskaren. Dessutom är det underhållande att sitta och titta på när de skickliga asiatiska kockarna förbereder maten, det är så vackert med asiatisk mat! Här glädjs man också åt detaljer som en sakémeny, specialdrinkar och japansk öl som ska matcha maten. En mycket genomtänkt helhetsupplevelse.
Men, smakar det så kostar det – 49 USD på Hasuki (teppanyaki-stil) som är den enda med fast pris, övriga är pris per rätt dvs en à la carte-meny där man betalar för det man äter.
På nya restaurangen Palomar ligger varmrätterna på mellan 32 – 49 USD, sidorätterna (sparris, potatispurée, sallad mm) på ytterligare 8 USD och sedan tillkommer 20% på notan i dricks. Det betyder att en trerätters lätt går på en tusenlapp (inklusive någon dryck till).
Tips! Håll koll och boka när rederiet har erbjudanden där middagspaket och någon specialrestaurang och dryck ingår!
Barer…är ett kapitel för sig. Låt oss säga att du kanske inte ska gå med på att gå på ”pub crawl” (barrunda) – för det finns 19 stycken barer! Vissa är visserligen exklusivt för dem i svit, studio, med access till Vibe Beach club eller som röker cigarr men kvar blir ändå 15 stycken.
Jag hann testa ett par drinkar och hittade flera favoriter. Särskilt gillade jag deras Sail & Sustain-koncept med ”hållbara drinkar” som serverades i plastglas gjorda av växter och sugrör av grönsaker, plus att de hade färdiga drinkar med roliga namn på kran (tap).
Du kan också be om biodynamiskt vin, färdigframtagna drinkar på småflaskor och helt alkoholfria mocktails som var supergoda!
Det breda utbudet på mat och dryck kombinerat med hög kvalitet rakt igenom, även på de små detaljerna, gör att betyget måste bli det bästa tänkbara.
Service / personal
Denna del känns svår att bedöma denna gång, för det märktes vid flera tillfällen att personalen var hårt pressad. Med det sagt är en invigningskryssning inte alltid det bästa tillfället att göra en bedömning av ett fartyg och dess servicenivå.
Vissa saker var ännu inte på plats, personalen hade i flera fall bristande kunskaper om sin station där de jobbade och kunde inte svara på frågor, plus att jag vid minst tre tillfällen upplevde oro/irritation/stress från personalens sida över allt att de inte hade kontroll över sin jobbsituation.
Till exempel blev jag vid ett tillfälle lovad bord vid en tidig tid i en populär restaurang, kom dit i tid och blev ändå nekad. Vid ett annat tillfälle blev jag så konstigt bemött av en kille i personalen att jag till och med frågade om något var fel och hur han mådde. Han skojade inte ens bort det utan svarade trött att det varit mycket jobb på sistone…ärligt men kanske ändå inte rätt svar till en gäst.
Låt oss hoppas att de hunnit få den utbildning och information de behöver tills nu, men jag kan bara bedöma min upplevelse. Och den kan inte bli full pott tyvärr.
Underhållning
På ett stort fartyg som Norwegian Prima pågår ständigt något trevligt på varje däck. Missa till exempel inte showerna och uppträdandena på de mindre klubbaktiga lokalerna Syd Norman’s Pour House som tar dig tillbaka till rockens glansdagar, eller The Improv At Sea där skratten rungar när stand up-komikerna underhåller.
Vilka ens preferenser än är, missa för allt i världen inte Broadway-succén ”Summer” som är en musikal om Donna Summers musik och liv. Recensionerna från andra gäster jag pratade med var visserligen blandade. En del tyckte den var för sorglig för att ta plats på ett kryssningsfartyg. Det tyckte inte jag. Jag tyckte snarare att det gav balans till föreställningen (alltför sötsliskiga föreställningar kan bli…för mycket!).
Nu är ju inte vi européer så insatta i de amerikanska stjärnorna men den äldre varianten av Donna spelades av en kvinna som jag förstod hade vunnit eller varit väldigt framgångsrik i American Idol, och hon var också helt suverän. Så var också de två kvinnliga artisterna som spelade de yngre versionerna av Donna. Särskilt ”mellan Donna” var fantastisk!
Föreställningen bjuder på många svängiga disco-hits som den som växte upp med Donna Summer-låtarna känner igen och rycks med av. Publiken stod upp och dansade, stämningen var verkligen på topp!
Själv hade jag dessutom förmånen att få se konserter med både Kool and the gang, Chaka Khan och självaste Katy Perry som också är gudmor till fartyget. Detta tack vare att det var en invigningskryssning med särskilt program. Läs mer om invigningen här.
Katy och hennes man Orlando Bloom var också med i en live-sändning av tv-programmet The Price is Right. Självklart var det ju lite kul med kändisar ombord, men som icke-amerikan (utan någon relation till tv-showen) så gav just den mig inte mycket (för en amerikan är det säkert kul).
TV-showen återkommer från och till på vissa kryssningar och publiken lär få vara med och ha chansen att vinna otroliga priser.
Som en parentes måste jag bara också nämna några ord om Primas häftiga teater. Förutom att man sitter med 60 tons utrustning över sig hängande i taket (som för övrigt kan sänkas och höjas beroende på vilken stämning de vill skapa) så är lokalen allt annat än traditionell.
När kvällens shower är över kan de trolla bort varenda stolsrad så hela teatern istället blir ett gigantiskt disco/klubblokal perfekt för DJ’s och danskvällar. Otroligt flexibelt och smart!
Bad
Norwegian Prima har inte ett stort badområde utan flera mindre, helt i linje med deras tanke för fartygsklassen att dela upp alla större områden i många mindre för att skapa en mer intim känsla trots att gästerna fortfarande kryssar med ett stort fartyg.
Main pool på däck 17, huvudpoolen, är inte gigantisk men tillräckligt stor för att simma fram och tillbaka. Här ligger också en bar och poolen är omgiven av solstolar. På ena sidan anar man också vattenrutschkanan the wave men startpunkten för den ligger ganska avsides och två däck upp så det stör inte den som vill sola och bada i lugn och ro.
Här ligger också två ”infinity hot tubs” på varsin sida. Två mindre infinity pools finns också på däck 8 (Ocean Boulevard) – utmed delen som kallas Infinity Beach. Där är det dock inte fråga om hot tubs utan poolerna är svalare med tanken att ett dopp ska svalka när solen steker på.
Kids splash zone har ingen barnpool utan består mer av olika fontäner och ridåer med vatten som man kan svalka sig i och springa igenom.
The Vibe Beach Club (krävs att man betalar extra för att få access) har också två hot tubs plus att det finns hot tubs och en infinitypool på svitavdelningen The Havens soldäck.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att även om det finns en hel del ställen att bada på så kan det bli lite bökigt att exempelvis ta sig till däck 8 och upptäcka att alla solstolar är upptagna och sedan behöva åka upp till main pool eller vice versa. Det var dock inget jag råkade ut för när jag var ombord, men fartyget var inte heller fullt då. Det är med det sagt inte ett fartyg för den som framförallt vill åka på sol- och badkryssning.
Shopping
Shopping är egentligen inget som jag brukar ägna mig åt ombord eftersom det känns som att det borde vara dyrare där, även om det kan vara ett roligt tidsfördriv och man kan göra fynd. Det är ganska vanligt att kryssningsfartygen rear ut handväskor och annat, men jag tror inte det kommer ske i större skala på ett sprillans nytt fartyg.
Vad som kan vara bra är om det finns en liten butik med nödvändigheter som man kan ha glömt, som deodorant, tandborste och solkräm om det skulle krisa.
På Norwegian Prima finns i alla fall 8 butiker vars utbud som spänner över solglasögon, elektronik, modeaccessoarer, juveler och kosmetik/parfym. Och att de gick mig helt förbi under hela kryssningen kanske är ett gott betyg – här är inte butikerna något som sticker en i ögonen och skriker ”kom in och slösa bort semesterkassan”. 😉
Totalupplevelse
Min uppfattning om Norwegian Prima är att fartyget är väldigt elegant och att man verkligen brytt sig om detaljerna. När det känns som att vissa andra rederier har dragit ner på exempelvis matkvaliteten det senaste året är det inte fallet här. Tvärtom.
Tanken att detta stora fartyg ska vända sig mot gäster som önskar mer utrymme och intimitet samtidigt som de vill ha det stora fartygets utbud är säkert också god. Men kanske kommer denna nya interiöra layout inte tilltala alla.
Det tog mig själv ett par dagar att lära mig hitta och få grepp om fartyget och det kändes ofta som att jag var tvungen att gå igenom något för att nå något annat. För att komma till Vibe Beach Club fick jag gå igenom bufférestaurangen, för att nå en av fartygets två MDR-restauranger fick jag gå igenom Metropolitan bar och för att komma fram till Indulge food hall var jag tvungen att gå igenom puben The Local. Eller så är det kanske bara en vanesak.
Vem passar då här? Jag kan se både par och familjer och självklart också soloresenärer framför mig eftersom Norwegian Prima har sin studioavdelning med singelhytter (studios). Det fartyget kommer att lyckas med – för den som anstränger sig att hitta till ”sin vibe” för kvällen – är att leverera både storskaligt dansparty med DJ’s på scen, en rockig klubbkväll och discofeber under Donna Summer-showen plus mindre standup-shower och rofyllda miljöer för en drink och pratstund för den som hellre önskar det.
Kanske är det så att det här fartyget kommer vara mest populärt bland icke-kryssare och faktiskt bygga en bro in till kryssningsvärlden för dem som vanligtvis väljer ett premium-hotell på land. Tiden får utvisa. Men vem som än väljer detta fartyg till sin semester kommer i alla fall att få det ruskigt bra.
Åka Norwegian prima från Sverige?
Mvh Layla salum
Hej!
Nej det gör det inte. Norwegian Prima avgår det närmaste året från Miami, Port Canaveral, New York, Reykjavik, Southampton, Barcelona och Civitavecchia.
Mvh Heidi